Helsinky 16.-18.12.

Odlet domů do vánočních Čech jsme naplánovali tak, abychom stihli závěrečné soustředění mé skupiny na Horních Mísečkách :-). Před samotným odletem jsme, ale měli v plánu návštěvu Helsinek. Nejsme sice " big city life" lidé, ale když už jsme na rok ve Finsku, měli bychom navštívit hlavní město.

Na dvě noci, které jsme v Helsinkách strávili, jsme vzali za vděk bydlením u Pájova oddílového kolegy Villeho v Espoo. To je sice samostatné město, ale větší Helsinky ho pomalu ale jistě pohlcují. Cestovali jsme OnniBusem, což je mladá společnost, která vychází i pro študáky ekonomicky velmi hezky (cesta pro dva Jyväskylä - Helsinky 30 E).

Ráno jsem trošku zdržovala, protože jsem měla úplně vybitý foťák a bez něj jsem prostě odmítala jet do Helsinek. Hodinu jsme tedy posečkali a hurá do víru velkoměsta. Začali jsme prohlídkou náměstí Senaatorintori, kde jsme vystoupali po velkém kamenném schodišti k bílé katedrále. Zapálili jsme vánoční svíčku za blízké a pokračovali do muzea Helsinek. Je zdarma a mají tam moc hezkou expozici starých a nových fotek stejné činnosti. Já jsem to teda pochopila až v půlce, kdy na horním obrázku bylo plavení koní a vespod mytí auta.

Odtud jsme pokračovali na menší Kauppatori čekat na trajekt na pevnost Suomenlinna. První nám ujel, tak jsme šli na oběd do blízké lodě za 12 E. Výborné, doporučujeme! Cestou na Suomenlinnu jsme byli překvapeni tím, že s námi jela paní s nákupem či děti s batohem ze školy. Později jsme zjistili, že na pevnosti zařazené do UNESCO žije i dnes kolem 850 lidí. Celý ostrov jsme prolétli za hodinu a už za tmy jsme zase spěchali zpátky na pevninu. Suomenlinna na nás působila velmi romanticky a pokud někdy budete v Helsinkách určitě na ni zajeďte.

Po příjezdu jsme rychle nabrali směr na skalní Temppelliaukio kirkko, kde bohužel zrovna probíhal vánoční koncert a my jsme mezi muži ve fracích vypadali jako pěst na oko. Jen jsme nakoukli a uháněli do kavárny rozmrazit ztuhlé končetiny. Zde se odehrál další historický moment, poprvé jsme si objednali finsky :-). Celé Helsinky krom pamětihodností nabízejí i řadu moderních, starých i designových obchůdků, kde se opravdu vyřádíte. My jsme ale tolik času neměli a pádili jsme k Sibeliovu monumentu. Byla jsem překvapena, jak obrovský je. Pak již jen olympijský stadion (kde získal medaile Emil Zátopek) a hurá domů.

Po večeři s našimi ubytovateli jsme zjistili, že náš plán "nic neplánovat" nebyl nejlepší. Z Espoo jel poslední autobus na letiště do Vaanty v 01:15 a naše letadlo odlétalo v 6:00. Tak jsme se rozhodli vyspat se na letišti. Bála jsem se, že letadlo zaspíme, ale vše dopadlo dobře. V 9:20 jsme přistávali na letišti Václava Havla.

Ačkoliv velká města ráda nemám, Helsinky mě okouzlily svou atmosférou. Jsou tu velké parky, krásné orienťácké mapy v okolí a ačkoliv jde o metropoli, i milovníci klidu a ticha si zde přijdou na své. Pokud tedy budete mít někdy cestu kolem, rozhodně na pár dní v tomto městě zastavte.