Cyklotour Bohemia 18.-24.8.

Rodinná cyklodovolená krajem českým i moravským :-)

1.den- HK (foto před Kubátovic panelákem) - Vysoká n.L.- Dříteč- Ráby - Staré Hradiště - PCE - vlak - Brno - Ostopovice - Troubsko - Střelice - Neslovice - Padochov - Oslavany - Rapotice - Kralice n.Oslavou - Náměšť n.Oslavou/ 75 km
Podle původního plánu jsme se měli vlakem pouze dostat z HK do Náměště n.Oslavou. Nejsme žádná ořezávátka a tak jsme už ráno z HK do Pardubic jeli kolmo. První problém nastal cestou, neboť jsme poněkud nestíhali. Na perón nástupiště 4 jsme dorazili současně s ECčkem do Brna. Tam jsme absolvovali ověd v úžasném framcouzském bistru L'Eau Vive, které vedou sestry Donum Dei a jejíž výdělek jde na charitu. Pokud někdy zabloudíte do Brna, tahle restaurace by měla být jedním z Vašich cílů.
Příjemní věci toho dne však skončily, cesta naplánovaná Pájou nám utíkala pomalu. Moje rodina už si dávno válela šunky na ubytování a kopců z Brna do Náměště jako by neubývalo... Zmíněné město jsme dobyli kolem 8.hodiny,následovala rychlá večeře v místní pizzerii a už za deště a tmy hurá na fotbalové hřiště Vicenic, kde spíme.

2.den- Naloučany – Vanecký Mlýn – Tasov – Velké Meziříčí- Vídeň – Bory – Radostín nad Oslavou - Obyčtov – Jámy – Žďár n. Sázavou – vodní nádrž Pilská /67 km
Další den se nesl ve znamení deště. Moji rodiče se blýskli svým vynálezem- igelitovými sáčky, do kterých si zavážete celé boty. Nejenže máte suché nohy ale ještě je v nich teplo. Vídeňská káva ve Vídni se nekonala ( je zde prd). Projetí kolem Zelené hory a poutního kostela sv. Jana Nepomuckého. První ochutnávka piva Rebel, která dopadla špatně. A večer návštěva Tálského mlýna, kde jsem měla výborného úhoře a mdlé šťouchané brambory. Bydleli jsme v chatičkách kempu Pilák. Ten má dokonce dvě recepce, na první platíte, na druhé se registrujete, platíte spotřebu elektriky ( v našem případě směšných 5 Kč za noc...) a kupujete žetonky do sprchy.  V každé recepci sedí 1-2 studentky, které majitel musí zaplatit. Proč raději není elektrika v ceně pobytu?

3.den- vodní nádrž Pilská- Polnička – Račín – Vepřová – Havl. Borová– Jitkov – Chotěboř - Vepříkov- Maleč - Čečkovice – Běstvina – Třemošnice - Mladotice/ 57km
Vysočinou, vysočinou... to jsme si mohli notovat další den. Navštivili jsme Vepřovou, rodiště K.H. Borovského a taky pivovar Chotěboř. Sem ovšem určitě nejezděte, žádná velká romantika zde totiž nečeká. Pivovar (krabice) stojí ve výrobní zóně, přesto v Chotěboři jedno kulinářské místo k navštívení je- restaurace Panský dům. Měli jsme skvělý lilek po neapolsku, zbytek výpravy okusil domácí hamburger, omáčku s  nebo halušky. Mňam. Odpoledne jsme ještě udělali zajížďku do Vepříkova, kde leží Stodola krásných krámů. Jedná se o vesnické muzeum, kdy pan průvodce (pro kterého si dojdete do nejbližší chalupy) ke každému zlepšováku našich předků (lžíce pro leváky, nazouváky, kovářské kleště na zuby...) vypráví osobitý příběh. Večer přespání v nocležně Mladotického mlýna, který majitelé doslova vydupávají ze země.

4.den- Třemošnice – Pohořany u Ronova – Zdechovice – Kladruby– Selmice – Týnec n.L. – Bělušice – Němčice – Volárna – Velký Osek – Poděbrady / 62 km
Tento den už jsme se přesunuli do rovin středočeského kraje. Dopoledne měla být první zastávka v hřebčíně v Kladrubech, kam jsem se moc těšila. Bohužel (bohudík) mají celý rok zavřeno- hřebčín je po dlouhých letech konečně opravován. Těsně před bivakem jsme navštívili ještě slovanské hradiště v Libici n.Cidlinou a hurá do Poděbrad. Po ubytování a nezbytném zrekreování jsme vyrazili korzovat na kolonádu. Nemohli jsme vynechat Merhautovo pekařství a ochutnávku z lázeňských pramenů.

5.den- Poděbrady – Pátek – Úmyslovice – Činěves – Dymokury (rozdělení na HK a LBC skupinu)- Roždalovice – Brodek – Dětenice – Záhuby – Zelecká Lhota – Skuřina – Markvartice –
Sobotka /54 km
Byl pátek a tak jsme nemohli minout vesnici pátek :-). V Dymokurech jsme se rozdělili na sekce Hradec a Chrastava, my jsme pokračovali na oběd do středověkých Dětenic. Obsluha s falešnými chlupy v podpaží nás vítala pokřikem " Pozór, jezdci na divokých koních jedou..." Jídlo bylo sice dražší, ale chutné, šaškárny okolo stály za to. ( My: " Prosím vás, můžeme poprosit o příbor?", Šenkýřka: " To se žere rukama, neotravuj").
Po obědě už nás čekala jen kraťounká štreka na koupaliště v Sobotce. Zahráli jsme si beach volejbal a vyrazili na Sobotecký jarmark. Ten překvapil. Pod heslem jarmark řemesel, bych si nikdy nepředstavila osm stánků s pivem, dva s langoši a revival Jiřího Schelingera (tlustý zpocený pán v bílém oblečku a s lacinou  blonďatou parukou na hlavě). Po setmění jsme chtěli zmizet, ale kapela Komunál nám to nedovolila. Byl to nářez, velká část publika znala texty a my jsme překvapeně poslouchali.
6.den (relaxační)- Sobotka - Plakánek- Kost- Kamenice- Drhleny- Branžež + PPparty/ 20 km
Další den bylo naším úkolem jen se doplácat na Branžež a pokud možno bez ztráty kytičky absolvovat tradiční PP párty. Vše se povedlo i pár kešek jsme po cestě sesbírali. Pája se proběhl na PP-lesním sprintu.

7.den- Branžež- Zásadka- Dneboh Olšina - Březina - Svijany - Příšovice- Přepeře- Čtveřín - Husa -
Jílové - Hodkovice- Jeřmanice - Liberec - Machnín a Chrastava / 67 km
Už od rána počasí slibovalo přeháňky a pohled na Ještědský hřeben nevěstil nic dobrého. Přesto jsme se nakonec rozhodli, že nebudeme bábovky a dáme to domů na kole. Cestou jsme sesbírali pár keší (obzvlášť dřevěná geomyš alejová nás potěšila). S jazykem na vestě jsme vystoupali do Jeřmanic, provedli krátkou zastávku na kebabu v Liberci a hurá domů.

Celá výprava nám trvala týden, ujeli jsme 378 km a bylo to náročné. Přesto doufám, že si to zase někdy zopakujeme :-)