Palmsunnuntai 29.3.

Rodinka odfrčela na víkend na taneční soutěž na sever do Kokkoly a tak jsem tady opět osiřela. Ovšem před odjezdem jsem dostala pytlíček čokoládových vajíček a instrukce k neděli. Je totiž Palmsunnuntai ( česky Květná neděle) a Finskem štrádují malí koledníci s barevně vyzdobenými větvičkami kočiček.

Květná neděle je vždy týden před nedělí Velikonoční. Děti tu chodí slavnostně vyzdobené, obvykle jako velikonoční čarodějnice s červenými tvářemi a nosem nebo jako zajíčci. Nesou s sebou košík plný mašličkami a peříčky vyzdobených větví kočiček. Ty představují palmové ratolesti, kterými obyvatelé Jeruzaléma vítali Ježíše Krista. Děti Vám věnují ratolístku a řeknou krátkou básničku:

Virvon varvon vitsasella,                
kosken kevätpajusella.
terveyttä toivottelen,
siunausta siivittelen,
onnea oksalla tällä!

Básnička mluví o tom, že větvička přinese do domu zdraví, dobrou vůli a štěstí. Vy poděkujete za větvičku a dáte dětem výslužku ( perníčky, čokoládová vajíčka nebo jinou laskominu). 
Já jsem byla ráno docela nervózní. Moje finština je opravdu chabá a děti ve věku 3-5 let asi těžko budou umět anglicky, ale pomocí posunků a pár finských slovíček to vždy dopadlo ku radosti obou stran. Hezká tradice!

pozn.: Foto dítěte vypůjčeno ze stránek www.sivuseikka.net, protože jsem nechtěla fotit cizí děti a bez svolení jejich rodičů vše dávat na internet. Foto větviček moje.

Komentáře

Oblíbené příspěvky